Comenius LLP az iskolánkban

COMENIUS A FELSŐPETÉNYI ISKOLÁBAN


Iskolánk 2007-2009. két éven keresztül dolgozott az ELTE összevont kisiskolákkal kapcsolatos kutatási programjában. Ez a program lezárult, azonban az ottani oktatók megerősítettek abban, hogy a munkánk akár nemzetközi kutatásban is megállná a helyét, így megpályáztuk a Tempus Közalapítvány Comenius Életfogytig Tartó Tanulás programjának Iskolai együttműködések pályázatát. Nagyon szerettünk volna legalább egy projektet véghezvinni, ezért kettőre is pályáztunk, s nagy meglepetésünkre mindkettőt megnyertük. Az egyik projekt koordinálását mi végezzük (Rhytm of life- Életritmusok), a másik munkát Anglia koordinálja (Healthy lifestyle- Egészséges életmód). Mindkét kutatás két éven át folyik (2009-2011.), ami nagyon sok munkával jár, de nagyszerű ötletekkel gazdagítja motivációs tárházunkat, fontos pedagógiai kérdésekre adunk/kapunk válaszokat Európai szinten. A projekt munkanyelve: angol.

"A Comenius akció az oktatás első, érettségiig terjedő szakaszára összpontosít. Az óvodáktól a középiskolákig minden közoktatási intézménynek nyújt pályázati lehetőségeket. Egyrészt az iskolai élet szereplőit (diákok, tanárok, iskolavezetés), másrészt az iskolán kívüli közösséget is érinti (pl. szülői szervezetek, civil szervezetek, önkormányzatok, üzleti szektor, társadalmi partnerek). Célja, hogy hozzájáruljon a közoktatás minőségének fejlődéséhez, erősítse annak európai dimenzióját, illetve segítse a nyelvtanulást.
Kiemelten támogat néhány fontos általános célkitűzést, mint pl. a multikulturális környezetben történő tanulást, amely az európai állampolgárság sarokköve, a hátrányos helyzetű csoportok támogatását vagy az iskolai leszakadás elleni harcot.

Az Iskolai együttműködések lehetővé teszik, hogy európai közoktatási intézmények nemzetközi együttműködés keretében együtt dolgozzanak valamilyen közös témán, mely lehet tanuló- vagy intézményközpontú. A munkába a lehető legtöbb osztályt/pedagógust bevonják, a témát az iskolák pedagógiai programjához illesztik. Többoldalú együttműködés esetében legalább 3 részt vevő országból 1-1 iskola dolgozik együtt.
A gyerekek ismerjék meg a partnerek élethelyzetét, és hasonlítsák össze a saját környezetükkel, hogy ez megalapozza más emberek megértését."

I. projekt (Koordinátor- Felsőpetény)

Az „Életritmusok” projekt résztvevői magyar, román, lengyel, bolgár alsó tagozatos kisiskolások. A kutatás célja a saját és a partnerországok vizsgálata kulturális hovatartozásuk tekintetében.

A partnerintézmények tanulói, megtanulják, milyen hasonlóságok és különbségek vannak az adott országok ünnepi szokásai között, hogyan ünneplik ezeket, megismerik és elfogadják a kulturális különbségeket.

A gyerekek elmélyülnek saját kulturális örökségük kutatásában. Figyelemmel kísérik a négy évszak váltakozását, megismerik a résztvevő országok klímáját, felhívjuk a gyermekek figyelmét az megfelelő energiafelhasználás fontosságára. Megismerkedünk más-más népek öltözködési, étkezési szokásaival, néphagyományaival. A gyerekek aktívan részt vesznek a dokumentációban is.

A gyerekek a pedagógusokkal együtt vizsgálják saját otthoni és falusi környezetüket. Az érdekes feladatok segítségével szorosabbá válik a pedagógus-gyerek kommunikáció, kapcsolat. Együttműködés, barátság alakul ki a résztvevő gyerekek, felnőttek között.


II. projekt (Koordinátor- Anglia-Blackburn)

Az „Egészséges életmód” projekt résztvevői angol, magyar, román, lengyel, török, olasz alsó tagozatos kisiskolások.

A Tempus Közalapítvány segítségével tehát öt európai iskola vállalkozhatott arra, hogy diákjait rászoktassa a rendszeres mozgásra valamint elsajátíttassa velük a helyes táplálkozási szokásokat. A két év során közösen valósítottuk meg e területek feladatait. A egyes aktivitások során a diákok felismerték a mozgás örömét, szülők, kollégák bevonásával egészséges és ízletes ételeket készítettünk.

Receptgyűjteményt készítettünk, mozgásos tevékenységekben vettünk részt.

A két programmal kapcsolatban nyílt napokat tartottunk , melyeken a gyerekeken kívül szülők és az iskola nyugdíjazott tanító nénije is részt vettek. A napokat Papp Éva polgármester asszony nyitotta meg, majd a gyerekek elmondták gondolataikat az őszről (évszakok váltakozása), betakarítás, szüret, hagyományok, egészséges ételek elkészítésének lehetősége ősszel. Kérdőívet töltöttünk ki az egészséges életmóddal kapcsolatban, kielemeztük, majd feldolgozásra elküldtük az angol partnerünknek. Levetítettünk egy filmet az egészséges életmódról, majd megbeszéltük az ott látottakat.

Technikaórán görög salátát, sült csirkemellet és gyümölcssalátát készítettünk idénygyümölcsből, közben elmondtuk, hogy melyik ételféleség mit tartalmaz

Irodalomórán őszi verseket gyűjtöttünk, majd a szülők szavaltak nekünk

Délután sport programon vettünk részt a nőtincsi iskola tornatermében. Akadályversenyt rendeztünk, a délelőtt hallottak alapján tesztet töltöttek ki a gyerekek, célba dobtak őszi gyümölcsökkel, költöző madarak képeit kellet felismerni.
Végül fociztunk és röplabdáztunk. Délután 6.00 óráig volt együtt a csapat.
Rengeteg segítséget kaptunk a felsőpetényi szülőktől, köszönjük nekik.

A megnyert összegből vásároltunk az iskolának projektort, laptopot, digitális kamerát, valamint elutaztunk a partnerországok iskoláiba, projekt találkozókat tartottunk.
Az első meeting a felsőpetényi iskolában volt november 12-15. 11-én érkeztek a vendégek (11 fő   Lengyelországból, Romániából, Bulgáriából), másnap elkalauzoltuk őket Budapestre, pénteken megbeszéléseket tartottunk az iskolában. Külföldi partnereink este találkozhattak a szülőkkel, a polgármesterrel, az iskola pedagógusaival és más meghívott vendégeinkkel .  Tanulóink kulturális programmal mutatkoztak be, a bánki néptánccsoport hagyományőrző táncával köszöntötte őket. Majd kötetlen beszélgetéssel folytatódott, közben a külföldi vendégek népzenéjét hallgattuk.